.
Kunszentmiklós - Bösztörpuszta
Kunszentmiklós határában Bösztörpusztán, Baján kagán feltételezett sírjánál rendezték meg a kurultájt.......
Kurultáj........ ez a szó magyar ember, kiváltképp hagyományőrző szívét megdobogtatja.
Nagy szó.
Keleti nomád lovasíjász népek nagygyűlése.
Sok fontos dolog dőlt el akkoriban a kurultájon. 1242 -ben Batu kán is azért hagyta el az országot és vonult haza mert összehívták a kurultájt a nagykán halála miatt.
Mentünk mi is, hát hogyne, ott a helyünk............
De gikszer nélkül nem élet az élet. Mikor odaértünk derült ki hogy az "istenfát" itthon hagytuk. Az meg egy nagyon fontos tartozék a jurta építésnél. Az tartja a fütkarikát a megfelelő magasságban amíg a tetőlécek nincsenek a helyükre kötözve a kerege tetején, és a szorító kötél meg nincs húzva a kerege köröl.
Azért megoldottuk a problémát, összekötözött zászlórudakkal. Nagyobb munka volt az építtés, de állt a jurta.
Estére valóságos haditábor nőtt ki a szikes puszta talajából. nagy élmény volt együtt táborozni annyi hasonszőrűvel.......
Mikor állt a jurta, jött a rendezőségtől a "küldönc" és mondta a tudnivalókat.
-- " Minden civilt el kell tüntetni (persze mi sem akartuk parkolni a kocsikat a jurta mellett) még a közelben sem maradhat olyan cuccos ami nem autentikus, nem passzol valamely korhoz, legyen az hun-avar-magyar vagy mongol......
A ruházat is ettől a pillanattól csak korhű lehet. Semmi más viselet nem megengedett.
Ez a szabály.
Okszi, rendben. Kocsit a parkolóba, mi meg átvedlettünk szittyának. leültünk a fából ácsolt asztalhoz a fából ácsolt padokra és beszélgettünk.
Jött az első meglepi a küldönc képében.
-- "Nem maradhatnak elől a padok, dugjátok el őket, nem korhű......
-- Látjátok -- mondom én -- mondtam hogy a műanyag kerti bútor kellett volna elhozni.
A küldönc (szép barantás egyenruhában) azonnal megsértődött.
-- Itt mindenki korhű viseletben van, ez a szabály csak így lehet itt maradni.
Elrohantában még visszaszólt hogy a padot és asztalt tüntessük el.
Nagy a szigorúság, néztünk egymásra a társaimmal.
Aztán láttuk hogy ez a fene nagy szigorúság meg szabály csak az egyéb hagyományőrző egyesületekre vonatkozik, a barantásokra nem.
Ők nyugodtan flangáltak baseballsapkában, napszemüvegben, szandálban, edzőcipőben meg farmerban, senki nemvágta a fejükhöz hogy csak korhű viseletben maradhatnak.
Aztán jött még több "furcsa"................
Hétfőre maradtunk még, mert valami filmforgatásra marasztaltak, mondván kell a korhű viseletű statiszta. Előző este mondták hogy "valami nyugati cuccba" öltözzetek mert ti lenétek a germánok. Hát nekünk olyan nincs mondtuk, csak ez a szittya van. Honfoglaló magyar viselet.
Majd a rendező "lemeózza" mondták mennyire jó.
Másnap felsorakoztunk kirittyentve a rendező elé szemlére. Nézi nézi aztán rákérdez.
-- Ki mondta hogy ez nem jó? Mehet, ez igenis korhű.
Nagy élmény volt, de még nagyobb lett volna ha az egyéb hagyományőrzőket is egy szinten kezelik a barantásokal.
Félreértés ne essék, nagy dolognak tartom a rendezvényt, de nem Vukics Ferenc kizárólagos "törvényei" szerint.
Vukics Ferenc szerint csak az tesz bele munkát aki elmegy tereprendezni, építteni és utána még ingyen és bérmentve napokig szerepel.
Nem látom be hogy az miért alsóbbrendű egyesület aki csak több napon keresztül önfinanszírozó formában (ami valljuk be nem két fillér) viszi, szállítja a jurtát, a lova(kat)t és emeli a rendezvény fényét. Aztán ha megközelíti a a főzőüstöt akkor azt mondják ez csak barantásoknak.
Aztán kiderül hogy csak a formaruhás barantások az igaz magyarok.
Szigorúan betartatott szabályokat lehet megszegni barantás ruhában. Akin "csak" barantás pizsama van már mehet ahova akar.
A rendezvény magjának a közelébe sem mehet (aki nem barantás) akinek hiányos a felszerelése ill. nem felel meg a minőségi követelményeknek. Csak abban az esetben lehet szandálban, farmerben, bermuda nadrágban bakancsban a helyszínen tartózkodni ha piros barantás felsőt visel a "polgár".......
A rendezvény magyarokról szól magyaroknak, mégis kezd kialakulni egy kasztrendszer, barantás (határokon túli barantás) és más egyéb hagyományőrző egyesület közt.
Azt látom hogy ez központilag jön "mint a Duna.........
Van kapcsolaton vidéki barantás csoportokkal és azt tapasztalom hogy helyileg egész más a nóta......
..
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése